Svenstavik x 3 med kritiker


 Foto Susanne Rask
 
I helgen har det varit utställning i dagarna tre i Svenstavik. Först var det Svenska Whippetklubben (SWK) som hade inofficiell utställning på fredag eftermiddag och det var Jörgen Kristensen (kennel Courtborne, Norge) som dömde. Texas blev 2:a bästa unghundshane men tilldelades inget HP/UK.  
På lördagen var det Svenska Vinthundsklubben som arrangerade specialklubbsutställning och där blev Texas också 2:a bästa unghundshane (av 5) och tilldelades CK. Ingen placering i final men det var stor konkurrens av både öppenklasshanar och championhanar. Mycket nöjd med den kritiken och placeringen på honom. Domare var Wayne Burton, en mycket trevlig herre som var fin mot hundarna.  
Söndagen var det Svenska kennelklubbens internationella utställning och då blev Texas 3:e bästa unghundshane men inget CK. Denna dag var han trött och ville inte springa så snabbt, tog inte ut rörelserna alls. Vi hade mellan 25-28 grader varmt alla tre dagarna så det var mycket jobbigt för både hundar och ägare. Domare denna dag var Ann-Christine Johansson.  
 
För Lennon gick det "sådär"! Han fick visserligen excellent båda dagarna och fin kritik på lördagen under rasspecialist Lena Stålhandske, men på söndagens utställning fick han usel kritik (trots detta excellent!) och jämför man kritikerna kan man knappast tro att det är samma hund.
Kritiken jag fick under söndagen står nedan, och jag blev otroligt ledsen över den! Det mesta på honom var fel, det enda som var rätt var tydligen rygglinje och pigment!!! Sedan tycker jag den var för kort och utelämnade många delar av exteriören! Domaren heter Diane Andersson, USA. Jag ställer inte ut för henne igen, hon var inte ens trevlig.
Kanske blev jag dubbelt ledsen eftersom han är så jobbig att ha hemma just nu, det skulle nog lätta upp lite med "lön för mödan" dvs en bra kritik och placering... och lite förståelse av andra salukiägare för en hund som drar i kopplet och är mer vild än tam! Nu funderar jag på att "ställa honom i garderoben" för resten av året, kanske bara anmäla honom till någon inoff för att träna. Han behöver växa till dig både exteriört och mentalt.
 
KRITIKER
 
Texas - SWK domare Jörgen Kristensen, kennel Courtborne Norge.
2 år, litet överbett, bra huvud, bra hals, fin över och underlinje. Bra benstomme och vinklar. Skulle önska mer stabila fram och bakbensrörelser, OK från sidan. Trevligt temperament. Välvisad.
2-plac ukl
 
Texas - SVK domare Wayne Burton, Australien.
Typical head with soft expression and dark eye. Strong neck with god arch. Very good shoulders and forechest, chest deep with good hucked-up. Well arched loin with good hindquarters, gate sound with good reach and drive, light and elegant.
Exc, 2-plac (av 4), CK.
 
Texas - SKK domare Ann-Christine Johansson
Maskulint huvud, något tunn underkäke, fina öron, bra hals och överlinje och kos. Utmärkt vinklad. Breda lår. Behöver utvecklas i front. Välkroppad. Något kort i linjespelet. Rör sig något kort.
Exc, 3:e plac (av 5). (Denna dag ganska påverkad av 3:e dag i extrem värme och därför orkade han inte springa med långa steg, därav kritiken).
 
Lennon - SVK domare Lena Stålhandske:
Bra storlek, bra huvudform med mörka ögon, korrekt bett, välansatta öron, bra hals, något brant kors, tillräckligt vinklad. Behöver fylla ut mellan frambenen. Bra tassar. Bra bröstkorg. Bra bakbensvinklar. Något sparsam behåring på lår. Rör sig med bra steg från sidan, instabilt fram.
Exc, 2-plac.
 
Lennon - SKK domare Diane Anderson, USA:
Mycket outvecklad, behöver tid. Idag mycket smal och trång i fronten. Ostabila frambensrörelser, bra överlinje, utmärkt pigment.
Exc, 2-plac. (Hans bror blev 1:a och fick ck och cert, BH-4. De ser mycket olika ut).
 
 
 


Texas LC-licens klar!

 
Nu har Texas alla 3 licenslopp godkända och har därmed licens!
Vi skickar in ansökan om licensbok och hoppas vi kan vara med och tävla i september i Kramfors!
Grymt fina bilder av Jonny Björklund, tack!



2 godkända licenslopp LC

 
Texas fick igår 2 godkända licenslopp av domare Inga Hedvall och Mats Guldenhed! Nu är det bara ett lopp kar till LC-licens! :)

 
Lennon sprang också med den äran... 2 s k valplopp, alltså kortare rakbana för att få upp jaktlusten och inte trötta ut dem med en hel bana och råka förstöra något med att få dem att bryta. Det gick jättebra! Nästa gång kan han springa lite längre.
 
Foton Jonny Björklund


Javas löp och planerad parning

Java var beräknad till att löpa i augusti och vi hade tänkt para henne då. Tyvärr började hon 2 månader för tidigt och vi har inte möjlighet att ta valpkullen nu. Därför avvaktar vi till nästa löp som vi då hoppas blir i december.

Lennon BIS-II och Texas BIS IV !!!

 
Texas blev BIR (av 8 whippet) BIG och slutligen BIS-4
på JH kennelklubbs inoff utställning 6/6 på Torsta, Ås.
Domare Arvid Göransson.

 
Lennon blev BIS-2 i valpklass 6-9 månader.
Domare i ras och grupp Arvid Göransson
I BIS-final dömde Monica Mattfolk.
 

Lennons tredje raka BIR-valp!

 

I lördags var det återigen dags för en valputställning för Lennon. Det var den tredje i ordningen och han blev BIR-valp igen! Tre BIR på raken! :) Det var en valpshow upp till 1 år med tre klasser, 4-6 mån (I), 7-9 mån (II) och 10-12 mån (III) och finaler för alla BIR-valpar i resp klass.
 
Kritik: 7 mån hane med typiskt maskulint huvud och vackra drag. Korrekta öron. Vacker hals och överlinje som avslutas av ett korrekt kors. Normalt vinklad fram, markerat förbröst. Stark passande benstomme. Något mjuk mellanhand. Bra tassar. För åldern mycket samlade rörelser. Trevlig helhet. Välvisad. 
Domare Petra Högberg.
 



 Uppställningsbild i ringen


I valpklass II (7-9 mån) var det två salukis,
till vä spanska importen Caravan Dhuu Damis och till hö jag med Majo's Sheratan.
 

Smått kaotisk final där det var omkring 25-30 valpar i en liten ring samtidigt.
De stora fick springa först och sedan de små, vilket resulterade i att vi stod i två rader
vid line-up. Domaren placerar 4 hundar och Lennon placerades inte denna gång.
Däremot blev whippeten BIS-valp och det var roligt att en vinthund vann!
 

 

Chessie 10 är - HURRA !! !! !! !! !!



Idag fyller vår älskade sheltie Milward Madonna 10 år! Mycket har hon varit med om under dessa år - en valpkull, brutit benet, tre flyttar och nya familjehundar! Hon är vår kloka "Chessie Polis" som håller ordning i flocken! Matgladast i världen är hon och vi kämpar ständigt med vikten.... Just nu är hon i fin päls men lite tunnt i ljumsken enligt bilden ovan. Men vi ställer inte ut henne så det spelar ingen roll. Hon är vår älskade sällskapshund! <3 p="">