Java parad!

Ja då är Java parad! Det gick snabbt och med bra hängning på rätt dag i höglöpet.

Det är så roligt för denne hane jag valt såg jag redan som valp på kennel Skyborne då jag hjälpte till att ställa upp valparna inför uppställningsbilder, se sidan: http://skyborne.se/litter6.asp Han heter Skyborne Crossing the Atlantic och har jättefina förädrar. Kennel Skyborne köpte sin första whippet av mig 2002 (Sommarhagens Di Carma) som gjorde att de började föda upp whippet. Fast något släktskap med henne finns inte, det var bara en liten anekdot!
Det är en liten hjärtehistoria bakom Lucas. Han såldes först till ett hem i Oslo som inte riktigt visste att ta hand om en whippet på bästa sätt och utannonserades för omplacering på nätet. Så han var mager och omusklad när han som knappa 6-månaders valp köptes av kennel Courtborne Norge som redan köpt hans bror som valp och visste att uppskatta den fina stammen bakom honom. De äger nu båda dessa bröder. Nu är han jättevacker och har visats på hundutställning, han har redan 3 cert i Norge (inkl NKK-cert dvs Norges "stora" cert) och 1 cert med BIM-placering på Sveriges stora Skokloster Summer Show. Då han inte är fyllda 2 år än så får han inte Champion-titlarna riktigt ännu. Så kan det gå! Han är en riktig lite hjälte Lucas!

Vi beräknar att valparna kommer att födas kring 17 december och jag har har inte riktigt bestämt mig om jag ska göra ultraljud vid 4:e veckan eller inte, vi får se. Vi har mycket att stå i pga vår flytt till huset i Norra Jämtland under november.

Löptid

Förra veckan började båda våra tikar att löpa, så nu är det full fart på unghanarna här hemma. Mycket hormoner. Tur man har kompostgaller. Eftersom Java löpte 2 månader för tidigt i somras så var jag inte riktigt förberedd på att hon skulle löpa som vanligt denna höst, utan trodde hon skulle löpa i december. Hur som helst så är det dags att para henne nu, och det ser jag jättemycket fram emot. Det var länge sedan vi hade valpar nu, Lada Gaga-kullen är ju snart 2 år. Så nästa vecka (cirka 15/10) åker jag iväg på en liten parningsresa till Norge. Hemsidan uppdateras när jag kommer hem, då jag vet om det blev en lyckad parning.

Texas har erhållit LC-cert!

 
På SVVK nedre norras LC-prov erhöll Sommarhagens Alejandro "Texas" idag sitt första LC-cert på sitt första prov! Det var otroligt spännande då han fick högsta poäng av hanarna i första loppet och ledde. Han slutade dock som 2:a men erhöll cert då det var tillräckligt många whippets med för att utdelas 2 hanhunds- resp tikcert. Hans poäng i första loppet var 172 och i andra 163, dvs slutpoäng = 335. Jippie!
Sommarhagens Moulin Rouge "Lisa" deltog också och fick 259 p och en 13:e plac.

Grattis Lennon 1 år

 
 
 

Sommarhagens Paparazzi har erhållit LC-licens

 
Här ligger J-son och är stolt över sitt uppdrag!
Han erhöll nämligen sin LC-licens idag.
Bra jobbat husse Bengt Mibesjö och J-son! 

Utställning i Steinkjer, Norge.


Idag klev jag upp 04,45 för att åka till Steinkjer med Susanne och hennes whippet Griffin. Jag skulle prova ställa Lennon trots den dystra nyheten efter röntgen. Men jag fick ändå inte tillbaka anmälningsavgiften som i Norge är ganska dyr (410 NOK) så det var lika bra att åka. Lennon var dessutom enda anmälda salukin, så han hade ju trots allt chans på både cert och BIR.

Det är extra dyrt nu att åka över gränsen efter nya reglerna om pass och övervakad avmaskning på djurklinik. 670 kr tog de och då hade jag ändå köpt avmaskningstabletter själv. Det känns fruktansvärt onödigt då ingen kollar papperen vid tullstationen (om den ens är bemannad!). Dessutom har vi inte dvärgbandmask här! Helt sjukt att medicinera hundarna i onödan och tänk om man ska över flera gånger per år? Då finns ju dessutom kanske risken att de blir resistenta? Och om dvärgbandmasken då verkligen kommer hit, ja vad biter då?

Nåväl, det gick inte bra på utställningen. Faktiskt katastrofalt dåligt. Lennon fick G, dvs gult band och ungefär lika med förra betygsystemets 2:a/3:a (då fanns det ju bara 1, 2, 3 och KEP och nu finns 5 priser).

Nya prisbeteckningar sedan några år:

  • 1:a pris – Excellent (utmärkt)


  • 2:a pris – Very good (mycket god)


  • 3:e pris – Good (god)


  • 4:e pris – Sufficient (godtagbar)


  • Disqualified (diskvalificerad).

  • Lennons kritik av domare Moa Persson:
    Mycket god typ, vackert hanhundshuvud, korrekt uttryck. Bra hals trots brant skuldra och rak överarm. Passande benstomme. Fina tassar. Tillräcklig bröstkorg för åldern. Dessvärre ett allt för avfallande kors  och öppen knävinkel vilket gör honom begränsad i rörelserna bak. Därav priset.

    Hennes kommentar utanför protokollet var att "hon var minsann jakthundsdomare och saluki är en jakthund som ska kunna skjuta på bak när han springer". Jo, fast nu har jag sett honom springa själv under 1 års tid och det går f-n-i-mig undan som bara den och förmodligen mycket snabbare än hennes retrivers! Blir mer och mer irriterad på domares makt och den stora kostnaden för att få - ingenting!

    Nog för att jag vet att han är under uppväxt och inte står på alla fyra ben. Han är väldigt gänglig och omogen. Men nog tyckte jag att det var hårt att ge honom bara ett G då han fick Exc i Svenstavik 2 dagar på raken.

    Men hon kommenterade inte de olika höftkammarna alls i alla fall, även om det kanske påverkar utseendet av brant kors något. Nu får Lennon "stå i garderoben" ett halvår minst innan jag provar att ställa ut honom igen, just nu är det ingen mening alls. Riktigt tråkigt då flera av hans syskon går så himla bra och har fått cert och juniorvinnartitlar redan... :(  Depp!


    Höftröntgen


     
     

    Ibland blir det inte riktigt som man har tänkt sig. Något som tydligen har smugit sig på under uppväxten är att Lennon har olika höga höfter. Det var hundvaktens man som upptäckte det! Men så är det när man ser nåt varje dag, man blir lite hemmablind. Lennon står ju inte heller alltid på alla fyra, utan lutar sig gärna. Men när de påpekade detta såg jag ju det hur tydligt som helst. Alltså vänster höftbenskam är mycket lägre än höger. Höger är spetsig och står upp som är normalt på saluki, men vänster är slätare. Se tydliga röngenbilder nedan så syns skillnaden markant. Jag har tittat tillbaka på bilder och så vitt jag kan se syndes det inte i juni, så detta måste ha kommit under senaste månaderna.
     
     
    
    "stående bild"
     
     "rörelsebild"


     
    "liggande"
    Till vänster i bild syns alltså den korrekta
    högra höftbenskamen som är smal och spetsig,
    till höger i bild är vänter höftbenskam som är bredare och rundad.
     
    Diagnosen som ställdes är missbildning/utvecklingsrubbning/tillväxtrubbning bäcken.
    Alltså ingen skada som hänt här hos mig, utan något som är "medfött". Riktigt tråkigt!