Texas fick igår 2 godkända licenslopp av domare Inga Hedvall och Mats Guldenhed! Nu är det bara ett lopp kar till LC-licens! :)
Lennon sprang också med den äran... 2 s k valplopp, alltså kortare rakbana för att få upp jaktlusten och inte trötta ut dem med en hel bana och råka förstöra något med att få dem att bryta. Det gick jättebra! Nästa gång kan han springa lite längre.
Foton Jonny Björklund
Java var beräknad till att löpa i augusti och vi hade tänkt para henne då. Tyvärr började hon 2 månader för tidigt och vi har inte möjlighet att ta valpkullen nu. Därför avvaktar vi till nästa löp som vi då hoppas blir i december.
Texas blev BIR (av 8 whippet) BIG och slutligen BIS-4
på JH kennelklubbs inoff utställning 6/6 på Torsta, Ås.
Domare Arvid Göransson.
på JH kennelklubbs inoff utställning 6/6 på Torsta, Ås.
Domare Arvid Göransson.
Lennon blev BIS-2 i valpklass 6-9 månader.
Domare i ras och grupp Arvid Göransson
I BIS-final dömde Monica Mattfolk.
Domare i ras och grupp Arvid Göransson
I BIS-final dömde Monica Mattfolk.
I lördags var det återigen dags för en valputställning för Lennon. Det var den tredje i ordningen och han blev BIR-valp igen! Tre BIR på raken! :) Det var en valpshow upp till 1 år med tre klasser, 4-6 mån (I), 7-9 mån (II) och 10-12 mån (III) och finaler för alla BIR-valpar i resp klass.
Kritik: 7 mån hane med typiskt maskulint huvud och vackra drag. Korrekta öron. Vacker hals och överlinje som avslutas av ett korrekt kors. Normalt vinklad fram, markerat förbröst. Stark passande benstomme. Något mjuk mellanhand. Bra tassar. För åldern mycket samlade rörelser. Trevlig helhet. Välvisad.
Domare Petra Högberg.
Uppställningsbild i ringen
I valpklass II (7-9 mån) var det två salukis,
till vä spanska importen Caravan Dhuu Damis och till hö jag med Majo's Sheratan.
Smått kaotisk final där det var omkring 25-30 valpar i en liten ring samtidigt.
De stora fick springa först och sedan de små, vilket resulterade i att vi stod i två radervid line-up. Domaren placerar 4 hundar och Lennon placerades inte denna gång.
Däremot blev whippeten BIS-valp och det var roligt att en vinthund vann!
Idag fyller vår älskade sheltie Milward Madonna 10 år! Mycket har hon varit med om under dessa år - en valpkull, brutit benet, tre flyttar och nya familjehundar! Hon är vår kloka "Chessie Polis" som håller ordning i flocken! Matgladast i världen är hon och vi kämpar ständigt med vikten.... Just nu är hon i fin päls men lite tunnt i ljumsken enligt bilden ovan. Men vi ställer inte ut henne så det spelar ingen roll. Hon är vår älskade sällskapshund! <3 p=""> 3>
Lennon BIR- och BIG-valp Strömsunds BHK
Domare Petra Högberg i rasen, Annica Uppström i BIS-valp.
Domare Petra Högberg i rasen, Annica Uppström i BIS-valp.
Kritik: 6 mån hane, goda prop. Vackert välskuret huvud som bör bli mer maskulint.
Välburna öron. Utmärkt bett. Vackra ögon. Elegant valplac hals. Typ vinkl fram.
Markerad bröstknapp. Något mjuka mellanhänder. Utm benst. Typ bröstkorg.
Karpar ngt i ryggen. Typ kors o bakb vinkl. Valpiga rörelser runt om.
Fin päls och färg. Otroligt trevligt temperament. HP BIR.
Line up valpar 6-9 månader i BIS.
Här placerades 4 av småhundarna.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)















