Agilitykväll

Igår kväll fick vi en impuls att åka ner till klubben och träna lite agility. Det var så länge sedan Johanna och Chessie tränade men nu har sommarlovet börjat och man kan vara ute längre på kvällarna. Chessie blev så glad och gjorde alla hindren snabbt och smidigt. Det märktes att hon hade saknat träningen. Hon gjorde dessutom det hittills snyggaste slalomet!


Chessie på bommen


Lova hoppar genom däcket.

Jag tog med Lova och hon fick prova några hinder för första gången. Jag hade henne kopplad, dels för att de hade kurs på andra planen och dels för att vi skulle få närmare kontakt utan några rusanfall för i agility måste man ha 110% kontakt och fokusering.

Lova i tunneln

Lova fick testa de lättaste nybörjarhindren, vanligt hopp över hinder, tunnel, 4 slalompinnar och faktiskt även däcket. Hon klarade det galant och hade jätteroligt. Att ha koppel i dessa första moment gör också att det är lättare att hindra hunden från att göra fel genom att ta omvägar och slarva. Men så fort de har förstått ska kopplet av givetvis. Jag ska testa utan redan nästa gång för hon hade lätt för kontakt och verkade intresserad av hindren.

Hopp!

Lova är en minihund och hoppet ovan var lite högt för henne. Mer lagom för Chessie. Nästa gång ska jag sänka lite. Men samtidigt är hon lätt och smidig och riktigt flyger fram. Dessutom är hon kollossalt snabb.

Innan jag börjar på hindren går jag alltid lite lydnad. Dels för att fokusera på kontakten och dels för att inte stressa upp hunden på hindren direkt.
När jag tränar har jag pyttesmå Frolic-bitar som jag ger ofta, speciellt till nybörjarhunden. Jag tränar korta pass för att inte trötta ut hjärnan. De blir tröttare än man tror bara efter 10-15 minuters träning.

Jag har med mig en boll i ett band som jag slänger efter avslutat träningspass. Dels för en extra belöning och dels för att hunden ska få stressa av mentalt med att slänga och kampa med bollen. Den får de ha en liten stund, sen byter jag bollen mot en liten godis och sen är det vila. Under vilan bryr man sig inte om hunden och kräver ingenting utan den får bara vara. Det är mycket viktigt att träna på rätt sätt för att inte trötta ut hunden. Speciellt viktigt är detta för unghunden. Lova är nu drygt 10 månader och jag kommer att träna försiktigt för att inte stressa henne. Jag har sett allt för mycket av sönderstressade unghundar.

Jag funderar på att gå en kurs till hösten med Lova. Men jag har inte bestämt vad jag ska välja. Jag ska inte gå agility för det kan jag träna själv och jag vill inte tävla i nuläget. Dessutom avskyr jag att bära hinder och bygga banor. Det är så tungsamt. Jag funderar på lydnad eller spår.

Lova leker med bollen efter avslutad träning.



Matte får bollen och vi ska vila lilla hjärnkontoret och dricka vatten.

0 Response to "Agilitykväll"