Sticka till djuren - Raggmus


På LC-provet i Sjöbo såg jag några 6-månaders greyhoundvalpar med otroligt vackra, välsittande stickade täcken i Alpaca. Jag har inte lyckats hitta beskrivningen men beslutade mig för att göra ett försök att sticka whippettröjor, fast jag köpte melerat raggsocksgarn till att börja med. Tänkte att det var bäst att provsticka med ett billigare garn för att kunna "hitta modellen". Jag fick dessutom en idé att sticka kattleksaker med kattmynta så jag började med att göra en egenkomponerad "raggmus".

Beskrivning Raggmus:
Lägg upp 28 maskor av raggsocksgarn på stickor nr 4,5.
Sticka rätstickning så det blir en fyrkant, cirka 15 cm (alla sidor ska va lika långa).
Maska av.
Vik stycket som en trekant med avigsidan utåt.
Sy ihop men lämna 3 cm så du kan vända ut till rätsida.
Fyll med bomull och kattmynta.
Sy ihop sista biten.
De trådar som finns kvar från uppläggningen och avmaskingen kan kompletteras med en tredje för att kunna flätas till en råttsvans.
Tidsåtgång: "En stund på kvällen".


Jag lägger upp en film på Buddah här nedan som visar när han fått sin Raggmus så ser ni hur uppskattat jobbet är! Sätt igång och sticka nu!
(Om ni undrar vad som låter i bakgrunden förutom musik, så är det Coralle som dricker vatten...)

0 Response to "Sticka till djuren - Raggmus"