Intressant fodertest

http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=11557

Eftersom jag själv ger RC är blir jag lite fundersam på den halva mängd A-vitamin som finns i testat foder, utifrån vad som är angivet på förpackningen (detta kan givetvis vara slumpartat men icke desto mindre tokigt). A-vitamin är hudens och immunförsvarets vitamin som är mycket viktigt speciellt i uppväxtåren. Det är rätt vanligt att unga whippets får halsinfektioner (tonsillit) och jag fick mig en tankeställare om för lite A-vitamin skulle vara boven i dramat. Men å andra sidan tror jag inte det är hela sanningen. Unga hundar har inte fullt utvecklat immunförsvar och jag brukar rekommendera mina valpköpare att ge extra äggula och råa morötter under en tid framöver, i vilket det finns naturligt A-vitamin. Man kan även ge matrester i form av kött och fisk i tillägg till maten.

I en gammal Hundsport Special läste jag en artikel av Ann-Marie Hammarlund som handlade om olika infektioner på unga hundar och A-vitamin. Hon brukade ge extra A-vitamin, men detta är inget man ska laborera med själv vilket hon också skrev om.

Därför är min egen slutsats att det är bättre att ge hunden naturliga råvaror lite då och då som komplement till torrfodret. Våra hundar får alltid torrfoder morgon och kväll men i kvällsmålet ges nästan alltid matrester från vårt bord.

0 Response to "Intressant fodertest"