Kurs i tävlingsinriktad lydnad

Ja meningen var att Lova skulle få utlopp för sin energi med att gå en kurs och det vore en utmaning för mig med tävlingslydnad som inte tävlat på 20 år. Men kanske det var att ta vatten över huvudet att anmäla just Lova?

Lova har f n både ADHD och Damp. Tillika ska hon snart löpa. Men hon är mycket aktiv och uppmärksam, älskar att vara till lags och lära sig nya saker. Men när jag funderat hit och dit och testat några gånger med linförighet på gårdsplanen (med en elvisp i kopplet) och kommenderat sitt (elvispen la sig), kommenderat ligg (elvispen kröp), kommenderat stanna kvar (elvispen fick kortslutning...), så förstod jag att jag skulle ta med Chessie på lydnadskurs istället!!!

Det var tur!

Kursen "Tävlingsinrikad lydnadskurs" vände sig nämligen till ALLA ekipage från lydnadsettan till elit (!) vilket är rätt stor skillnad! Visst kan Chessie lydnadsettans grunder men absolut inte finliret och vi har ju aldrig tävlat! Så jag är verkligen glad att jag i sista sekund bytte hund. Lova hade antagligen skämt ut både mig och Svenska Mittelspitzklubben för all framtid i detta sammanhang.

Jag hade fullt upp med att sända Chessie till en kon som tydligen ingår i lydnadstrean... Dessutom bör tilläggas att jag inte ens tränat lydnad på klubb på länge och det händer grejjor i utbildningssammanhang + att det är viss skillnad på kommandon och tillvägsgångssätt på olika orter. Det vi då bara "sände framåt" förr i tiden skall idag kommenderas "kon" för att hunden lättast skall förstå osv. En hel del att lära om för en gammal avlagd hundtant med andra ord. Help! Vad har jag givit mig in på...

0 Response to "Kurs i tävlingsinriktad lydnad"