SvVK Laröd

Igår var jag i Helsingborg på Vinthundklubbens Special och ställde whippet. Jag hade anmält Sommarhagens Footloose "Higgins" i juniorklass hanar och våra tikar Coralle och Java i öppenklass tikar. Det var många whippets anmälda, 77 vuxna totalt. Domare var Maria Veiga (Portugal), en riktigt trevlig dam.

Higgins gjorde oss den äran att vinna juniorklass hanar med fantastisk kritik. Domaren blev hemskt förtjust i honom. Sen stod han mot tiken som vann sin junkl och Higgins blev BIM-junior. Domaren lovordade honom mycket när jag hämtade kritiken, hon sa "Your dog - is very nice! He just needs a litte time." Både jag och Higgins ägare blev väldigt glada över dagens resultat.

Mina tikar fick släta ettor. Det var 14 ökl tikar varav 8 stod inför Championat. Så blir det med de här nya reglerna, dvs att man måste ha ett cert från Specialutställning. Tror aldrig jag sett det tidigare i en katalog, att det varit så många C framför hundarna i ökl. Jag är ändå så nöjd som jag kan bli med kritik och resultat för mina tikar. Coralle är för tjock, det vet jag. Hon är otroligt svårtbantad och nu ger jag upp. Hon får vara som hon är.

Higgins kritik:
Excellent head, expression and pigment of eyes and ears. Good bite. Excellent neck. topline and tail. Excellent underline for age. Sufficient front angulation, very good rear angulation. Moves well coming and going and excellent side movement.
1:a pris, Bästa juniorhane med CK, BIM-junior.

Javas kritik:
Excellent feminin head & expression. Excellent eyes & ears. Excellent pigmentation & eye colour for coat colour. Very good neck & topline. Excellent tail. Excellent chest & underline. Would like better front angulation. Excellent rear angulation. Movement a bit stilted due to front angulation.
1:a pris.

Coralles kritik:
Today a bit on the heavy side. Excellent head, expression & eyes. Very good neck. Very good topline for age. Well developed chest. OK front angulation. Excellent rear angulation. Good mover.
1:a pris.

Bilder på Higgins kommer.

0 Response to "SvVK Laröd"