Det ska börjas i tid

Isa har nu varit hos oss i 4 dagar och hon är så duktig. Hon gick i koppel på en gång och verkade inte alls besvärad av att sitta fast i ett band. Självklart går det lite "hackigt" med tvärstopp och sen 20 jätteskutt i full fart åt något intressant håll, men har jag bara någon av de andra hundarna med så följer hon snällt efter dem.

Vi har bara 5 minuter med bil ner till havet, så på eftermiddagen tog jag med Isa dit så att hon skulle få känna lite sand under tassarna. Fast på bilden ovan ser det ut som hon fick mest sand på nosen.

Hon fick även hälsa på lite folk och gå förbi hundar på strandpromenaden (inte hälsa på främmande hundar än). Att åka bil har hon gjort varje dag sedan hon kom hit och det går utan problem. För mig har det blivit mer och mer viktigt att miljöträna valpar tidigt, även om de självklart måste få lugn och ro också. Men lugn och ro har vi ju annars 24 timmar om dygnet på landet, så 20 minuter miljöombyte är nog bara spännande. Bättre korta pass flera gånger i veckan än att ta med valpen på större utflykter när den är så liten. Jag tycker också att det är viktigt att miljöträna utan krav. Valpar måste få känna trygghet med sin ägare utan att behöva prestera något, att "bara få vara". Sen får man ju vara lyhörd för hur valpen reagerar förstås, men Isa är orädd och framåt vilket är positivt. Hon är faktiskt mycket tuffare än vad Lova var vid samma ålder.


Hon fick även gå ner till havet och känna på vattnet. Det tyckte hon var kul. Mittlar brukar älska vatten.


Lova & Isa på sand och snö.


Systrar i solnedgång.
2 bra nyheter:
När vi kom hem från Sandskogen fick jag veta att den s k gryningspyromanen som härjat en tid i Ystad var gripen. Äntligen! Se gripandet här:

En annan nyhet är att 8 whippetvalpar (4+4) har fötts på kennel Skyborne. Valparna är svarta med vita tecken respektive röda med vita täcken. Grattis och Lycka till med dem.

Hemsidan:
Jag har försökt uppdatera lite bilder igen, men det går så trögt. Jag har så fått så himla många fina bilder och det är svårt att välja ut några bland alla mina filer. Dessutom harvar jag fortfarande med FP Explorer. Men jag har delat upp whippetgalleriet i årtal och lagt upp några bilder från detta år nu ikväll. Fler bilder kommer när jag får tid att sitta vid datorn igen.

0 Response to "Det ska börjas i tid"